99.9%

Hvad er oppe tid?

Oppetid, og endnu værre – nedetid er et hyppigt samtaleemne i IT-branchen. Næsten alle service udbydere skriver ofte at man lover 99% oppetid sågar 99.99% oppetid.

Hvad betyder det egentlig for dig som kunde?

Hvis der loves en SLA oppetid på 99.9% hvad betyder det egentlig? Jo det betyder at på et år skal den service du lejer, eller købe være TILGÆNGELIG og i drift 99.99% på et år. Hvor meget er det egentlig? Her er 2 regnestykker, så du kan se forskellen på 99.9 og 99.99% oppetid:

99.9% oppetid:
Dagligt: 1 minut 26 sekunder
Ugentlig: 10 minutter 5 sekunder
Månedligt: 43 minutter 12 sekunder
Årligt: 8 timer 45 minutter 36 sekunder

99.99% oppetid:
Dagligt: 9 sekunders nedetid
Ugentligt: 60 sekunder
Månedligt: 4 minutter og 19 sekunder
Årligt: 52 minutter og 34 sekunder

Der er altså enorm stor forskel på disse to garantier og er begge realistiske? Ja selvfølgelig! Derfor investerer serviceudbyder store summer i redundante opsætninger og allierer sig med andre serviceudbydere som kan tilbyde ekstra redundans eller recovery således man kan sikre en høj oppetid.

Som webserverhosting-udbyder er vi særligt udsat for spørgsmål som “Hvorfor er min side nede?”, “Har I nedbrud?” og “Hvorfor er min side ikke online?”. Vi stoler på vores systemer, men vi bliver alligevel bange for, om der skulle være sket en menneskelig fejl, eller om vi har overset noget. Derfor bliver vores fejlsøgningsfærdigheder ofte sat på prøve, når en elsket kunde ringer med sådanne udtalelser.

Desværre oplever vi oftest, at vores produkter ikke fejler, men at det er udefrakommende faktorer, der spiller ind. Kundens internet kan være ustabilt, browserens cache kan være fyldt op, domænet kan være i gang med at blive flyttet, eller der kan være sket en fejlkonfiguration i DNS. Listen er lang. Vi går igennem hele processen hver gang, en kunde ringer med frygt for “nedbrud” eller nedetid.


Som service udbyder stræber vi altid efter 100% oppetid. Men da det jo er teknologi vi har med at gøre, og der er mange ting her i verden vi ikke vil kunne gardere os 100% imod giver de 99.9% oppetid et blot lille råderum til at kunne genoprette drift, hvis noget skulle være ude af vores hænder – og samtidig holde hvad vi lover som serviceudbyder.

Vi anbefaler derfor ALTID at man læser sine SLA kontrakter godt igennem inden man indgår aftale med en serviceudbyder som tilbyder SLA aftale. Særligt når det gælder paragraffer for cyberangreb, naturkatastrofer mm, da disse oftes frasorteres i SLA aftaler.

Om forfatter

Dennis Support
bofh@powerhosting

Relaterede artikler

Nyhedsbrev... Privat, sikkert og spam-fri.